ייפוי כח מתמשך

ייפוי כח מתמשך: נקודות שעליכם להכיר

ייפוי כח מתמשך הוא אחד המנגנונים המשפטיים החשובים ביותר והפשוטים ביותר שעל כל אדם להכיר על מנת להצליח לשלוט בגורלו ובהחלטות הנוגעות לו גם בתקופות בהן הוא אינו כשיר להחליט בעצמו. כך תוכלו למנות אדם הנאמן עליכם על מנת שיוציא לפועל את רצונכם באשר לעתידכם.

מהו ייפוי כח מתמשך ומה שינה התיקון האחרון לחוק?

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מגדיר מהו ייפוי כח מתמשך ומי יכול (או יכולים) להיות מיופה הכח מטעמכם. בפשטות, ייפוי כח מתמשך הוא מצב בו אדם בגיר בעל כשירות משפטית מסמיך בדעה צלולה אדם בגיר אחר לפעול במקומו במידה ו'הממנה' לא יהיה כשיר לפעול בעצמו. מיופה הכח יוכל לפעול בעינייניו האישים של הממנה או בענייני הרכוש של הממנה, בכפוף לסייגים הקבועים בחוק.

בעבר, רק בית המשפט יכול היה להחליט בעניינו של אדם נטול כשירות משפטית (חסר ישע). מאז 2016 ובזכות התיקון לחוק מאפשר כיום החוק לאדם למנות מישהו אחר, עליו הוא סומך – וכאן פתוח החוק לקבלת כל אדם בגיר וכשיר משפטית – אשר יקבל החלטות בענייניו. המשמעות היא שאדם יכול למנות לעצמו, בעצמו, אפוטרופוס (אחד או יותר) ולא תידרש פנייה עתידית לבימ"ש. המשמעות לתיקון החוק היא עמוקה ונרחבת ומיטיבה עם האזרח: דמיינו שבמקום שבית משפט ימנה אדם זר להחליט בשמכם באשר למתרחש איתכם, תוכלו להפקיד החלטות אלו בעצמכם בידי בני משפחה או חברים יקרים עליהם אתם סומכים. אנו נסייע לכם להוציא זאת לפועל בהליך קצר ופשוט.

מדוע מומלץ להעניק ייפוי כח מתמשך ובמה הוא שונה מייפוי רגיל?

ישנם מספר סוגים של יפויי כח: המוכר מכולם הוא יפוי הכח הרגיל, בו אדם מאשר לאחר לבצע בשמו פעולה חד פעמית – ולמשל איסוף חבילה בדואר. ישנו יפוי כח לבעלי מקצוע, אשר נועד לייצוג בפני מוסדות – לרו"ח מול ביטוח לאומי, לעו"ד מול ביהמ"ש וכד'. עו"ד במקרים מסויימים מקבלים מהלקוח יפוי כח בלתי חוזר, והוא נועד להבטיח כי בעסקאות מסויימות (למשל מקרקעין) לא יוכל הלקוח למשוך את הסמכת עורך הדין לרישום העסקה משמלאו התנאים.

ייפוי כח מתמשך נועד לכסות תקופה בה האדם הממנה איבד את כשירותו המשפטית – אם בשל זיקנה או מחלה ואם בשל אירוע אחר המונע ממנו יכולת קבלת החלטות עצמאית. אירוע מסוג זה עלול לפקוד כל אדם, בכל גיל, ומינוי מוקדם של מישהו עליו אנו סומכים עשוי להיות הפתרון הטוב ביותר עבורנו במידה וניקלע למצב בו נהיה תלויים בהחלטות של אחרים ולא בעצמנו. ייפוי כח זה ייכנס לתוקפו לפי המנגנונים שקבעתם בעצמכם בעת שהכנתם אותו, וברגע שנתקבלה חוות דעת מוסמכת כי מייפה הכח אינו כשיר עוד לקבל החלטות בעצמו.

באילו נושאים נוגע ייפוי הכח?

למעט הסייגים הקבועים בחוק – אתם מחליטים זאת, וכאן מומלץ להסתייע בייעוץ מתאים שיפרט עבורכם את התחומים השונים וההשלכות של כל תחום. ראשית קיימים הסייגים הקבועים בחוק – אדם לא יכול להעניק ייפו"כ זה למישהו בו הוא תלוי למגוריו או בריאותו (למעט בני משפחה) וכן למשל אינו יכול לחתום על ייפוי כח מתמשך בפני האדם שאת כוחו הוא מייפה. החוק דואג למנוע מצב של ניגודי אינטרסים עתידיים ומבקש לוודא כי התהליך טהור ככל שניתן.

החוק מגביל אדם מלייפות את כוחו של אחר בנושאים מסויימים הקשורים למעמד אישי (למשל, לא תוכלו להסמיך אחר למסור ילד לאימוץ) וכן בנושאים פיננסיים כבדי משקל (התחייבויות רחבות היקף, צוואה או זכויות במקרקעין). אתם תגדירו את תחומי הפעילות של מיופה הכח – נושאים רפואיים, בריאותיים וסיעודיים, הרשאה לקבלת החלטות הנוגעות לניהול חשבון הבנק, נכסים פיננסיים והשקעות, הנחיית מיופה הכח לפעילות מול גופים או שכירת עו"ד לטובת מיצוי זכויות רפואיות, ניהול העסק שלכם או נכסי הנדל"ן ועוד. ייעוץ מקצועי יבטיח לכם ניסוח נכון של המסמך כך שיצפה פני עתיד – נכסים עתידיים ומצבים אחרים. זכרו שתוכלו למנות לתחומים מסויימים מיופי כח שנים – "את האח הרופא לנושאים רפואיים והאח הכלכלן לתחום הפיננסי".

מהם היתרונות לחתימה על ייפוי כח מתמשך?

חתימה על ייפוי כח מתמשך היא אחת הדרכים העיקריות להעניק לאדם או מס' אנשים (ע"י יפוי כח משותף) עליהם אתם סומכים במיוחד את היכולת לנהל את מצבכם ועתידכם כאשר תזדקקו לכך, מבלי הצורך בהליך מסורבל מול בית המשפט או בשאלות קשות שיפקדו את בני המשפחה. בשונה מבחירת אפוטרופוס בהליך חיצוני, כאן תוכלו לבחור אישית את הנאמנים עליכם ביותר ולהנחות אותם באשר לרצונכם, מבלי להיזדקק לאפוטרופוס זר שימנה ביהמ"ש. מתן ייפו"כ משותף, בו אתם מייפים את כוחם של מספר אנשים, מסייע למצב בו אחד המיופים אינו יכול לפעול מסיבה מסויימת.

מתי ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקפו ?

ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקפו בהתאם להחלטת הממנה, או בעת קבלת חוות דעת רפואית באשר למצב הבריאותי והקוגניטיבי, והכל בהתאם לנקבע על ידי הממנה בייפוי הכוח.

כיצד מתבצע התהליך?

סעיף 32יד. (א)  לחוק מבהיר במפורש: " ייפוי כוח מתמשך ייחתם בידי הממנה בפני עורך דין שעבר הכשרה לעניין עריכת ייפוי כוח מתמשך, כפי שתיקבע בתקנות, ואין לו עניין אישי בייפוי הכוח".

משרדנו מנוסה מאוד בתחום משפטי זה וחשוב לומר שהמאמר סוקר זאת באופן תמציתי ביותר, שכן בפועל ישנם מספר נושאים הדורשים הבהרות נוספות שאותן נשמח לספק. בטופס עשויים להיכלל מנגנונים להכרעה של מחלוקות בין מיופי כח, נוכל להמליץ על בחירת המיופה בהתאם להכשרתו המקצועית, נוכל להנחות כיצד להימנע מיצירת מחלוקות עתידיות בתוך המשפחה, כיצד ואם ניתן להחליף מיופה כח, האם ניתן לשנות יפוי כח שהופקד אצל האפוטרופוס הכללי (כן), האם תוכלו להחליט בעצמכם מתי ייכנס לתוקפו ייפוי הכח – למשל, בעת אישפוז פסיכיאטרי בלבד או רק על סמך הסכמה בין כמה אנשים ועוד.

לסיכום,

המשמעות של ייפוי כח שכזה עמוקה ולדעתנו ראוי לשקול לחתום עליו, שכן ההשלכות שלו על עתידכם ניכרות – וחיוביות. אנו נתכבד לפרט עבורכם את התחומים השונים בהם ראוי לגעת במסגרתו. לאחר החתימה, ייפוי הכח שלכם יופקד על ידנו אצל האפוטרופוס הכללי וייכנס לתוקפו, אתם תדעו שעשיתם את המקסימום שביכלתכם לשלוט במתרחש איתכם גם כאשר לא תוכלו לעשות זאת בעצמכם וכי רצונכם, כפי שביטאתם אותו בעצמכם, הוא שיכריע.